承前。簡単な日帰りトリップを終えて、土曜の夜。あと1日北海道にいたところで中途半端な観光しかできないので、東京に陸路で戻ることにする。
Returning to Tokyo from Sapporo. I decided to use a train, not an airplane.
札幌駅。21時39分。ホームに長い列車が入ってくる。
9:39 pm. Sapporo station.
夜行列車『はまなす』。人生2度目の夜行列車だ。ちなみに1度目は舞鶴に行ったとき。
Hamanasu. The night-train that connects Hokkaido and Honshu islands.
『はまなす』は、2016年の3月末、北海道新幹線の完成をもって廃止になってしまった。廃止前のタイミングでこの列車に乗れたことじたい、ひとつの貴重な思い出となった。
Hamanasu finished its run on the end of March 2016. I wanted to take the train before the final run.
DD511102。美しい青に、流星マーク。日立のプレート。車体に波打つ微妙な凹凸。
DD 51 class diesel-hydraulic locomotives. Developed by Hitach Ltd. Beautiful blue with shooting star mark.
旧い2号車と1号車のあいだに、ペイントの新しい増結21号車が挟まれている。
An old car and a new car combined.
寝台特急はまなすの記章。B寝台車で二段ベッドの1段目に寝た。
向かいの寝台に入った夫婦は、電車を乗り継ぎ日本一周をするツアーに参加しているという。いつかやってみたい。
Insignia on the car. B class car (actuall first class car) has double decked beds.
思い出、といっても乗って寝て気づけば青森。深夜に函館で停車したことはぼんやり覚えている。青函トンネルは寝ていた。
When I woke up. I was already in Aomori, the other side of 53.9km long Seikan-Tunnel.
5時39分。青森駅に着く。いつのまにかDD51形から換装されていたED79形が1両切り離されて、どこか(おそらく車両基地)に進んでいく。
5:39 am. Aomori station. This Class ED79 electric locomotive. DD51 is switched to ED79 on Hakodate station.
いっぽう客車にはDE10形が連結された。これが車両基地まで引っ張っていくんだろう。
The Class DE10. This diesel engine bring coahes to the rail yard.
早朝の青森。
Aomori port. Early morning.
とはいえマトモな観光はしない。すぐ帰るから。駅からすぐのところにある海辺をぐるっと回るだけ。
I stayed here only few hours of the morning.
八甲田丸。青函連絡船のメモリアルシップだ。中は博物館になっているのだけど、早朝だから当然空いていない。
Hakkoda-maru ship. This is a memorial ship of Seikan ferry. They retired after the Seikan tunnel opened
こちらも姿は知ってる海の前の三角ビル。
The famous harbor triangle building.
広角で撮った陸奥湾の眺め。どの半島が見えているのだろう? 右手のはっきり見えているのが夏泊半島、左手に丘のように見えるのは、津軽半島の丸谷形岳だろうか。とすると中央にうっすら見えているのが、下北半島の斧の下ということになる。
From the port, we can see three peninsula. The mountain is Tsugaru peninsula. The right one is Natsudomari peninsula. the faint blue on the center is Shimokita peninsula.
青森駅から、当時の東北新幹線執着駅だった新青森駅まで、奥羽本線で5分ほど。こうして昼過ぎには東京に戻り、今回のちょっとした旅はおしまい。例によってほとんど鉄道に乗っただけの旅だった。
Shin-Aomori station is a terminal of Tohoku Shinkansen. It takes 5 minute from Aomori station by Ou main line.
8:37 am. Shinkansen brought me to Tokyo in 3.5 hours. This was the end of my shor trip to Hokkaido.